6. Renras eller blandras

Blandras eller renrasig, denna måste vara en av de hetaste diskussioner i hundvärlden.

 


Själv har jag valt en renrasig, och skulle göra det även i framtiden.  Jag vill ju ha vissa utseendemässiga egenskaper, och blandrasvalparna vet man aldrig hur de kommer att se ut. Sedan vill jag även ställa ut.

 

Att välja renrasig för mig innebär trygghet. De flesta uppfödare (ja, det finns väl ruttna ägg även bland renras-uppfödare) har oftast flera års erfarenhet om rasen, samt varje kull har planerats med omsorg. Man har koll inte bara om föräldrarhundarna, utan oftast känner uppfödarna till halva släkten flera generationer bakåt, deras hälsostatus, samt hurdana valpar de brukar lämna efter sig, både utseende mässigt och mentalt. Man väljer den hanen och tiken, som bäst kompletterar varandra.  Så för mig, avla hundar innebär något mer än bara välja en söt grannhund och efter ett två månader födds det ett gäng valpar.

 

De som jag upplever är ännu skummare är de som verkligen ”föder upp” blandraser.  Jag menar, vad är vitsen? Visst, all detta snack om att skapa nya raser och att alla raser har någon gång varit blandraser, men i dagsläget har vi såååå många olika raser att var och en borde kunna hitta något som passar.  Sedan finns det ju ändå massor av blandade valpar av diverse kombinationer, så känns konstigt att med flit skaffa flera.

 

Fast det som är nog ännu skummast är de som föder upp renrasiga, men icke-registrerade hundar. Det skriker ju bara att det måste vara något konstigt på bakgrunden

 

Vi har på vår bekantskapskrets en del blandraser, samt renrasiga. Att någon väljer en blandras, bryr jag mig egentligen inte så mycket om – fast jag kan inte låta bli att undra varför.  Nu är jag dock så nyfiken att jag alltid undrar varför någon har valt just den rasen de har valt (kan ju inte fatta att någon vill ha något annat än papillon liksom…) För mig skulle det inte vara värd spara ett par 1000-lappar för inköpspriset, och inte känna valpens bakgrund.  Fast som sagt, alla har väl sina anledningar.

 

 


Kommentarer
Postat av: Alex

Jag håller med dig, det känns mer tryggt att köpa renrasigt. Varför jag nu köper en blandras är det att jag känner uppfödaren väldigt väl eftersom det är min bästa vän och tiken har enorm bra psyke. Det är väldigt viktigt.



Ja, miljötränade hundar är ett måste. Att åka tåg t.ex. är hemskt på sommaren, då varenda hundägare i Sverige tar tåget och hälften av hundarna inte alls klarar av det av olika anledning. Speciellt när någon med större ras anser att det är helt okej att släppa fram sin hund på Theo. Då tycker jag att det absolut är okej att hon försvarar sig.

2011-05-27 @ 00:14:35
URL: http://mylittlemonsters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0