5. Andra husdjur i mitt liv

Jag är ju uppvuxen på en hästgård, så jag har haft en ponny/häst sedan jag var 10 år gammal. Lyxigt va - dock är det inte alltid så himla roligt att bo på gård, häst eller inte :) Då har vi alltid haft en katt, eller katter. En sommar hade jag också en kanin, men det rymde från utehagen en natt och förmodligen slutade som mat ute i skogen. 

Min första ponny hette Wilma och var en svart New Forest Ponny. Henne hade jag ett par år tills hon insjuknade och gick tas bort. Då fick jag ta hand om en gammal gammal ponny Pinto, vars ägarinna hade några år sedan gått bort i cancer, och hennes föräldrarna behöll kvar ponnyn. När Pinto kom till mitt liv, har han 24/25 år gammal och vi trodde inte att han skulle ha så långt kvar. Där trodde vi fel, sex år senare vid 31 års ålder fick han somna in i hans hage när bakbenen plötsligt hade paralyserats. Han var lugn och verkade inte ha ont, helt enkelt så fin stund som en sån stund nu kan bli - en liknande önskar jag att få uppleva med alla mina djur när den dagen är framme.  Men samtidigt med Pinto, sommaren 2000 fick jag också en egen häst, Uppis. Men honom har jag tränat och gråtit tårar, blivit påtrampat, fått gå hem från ridturen när jag blev nerslängt...tränat, tränat och tränat.  I dag är han 17 år och i full fart - min lillasyrra har tagit hand om honom sedan jag flyttade till Sverige.

Ibland kan jag sakna ridning, men ändå inte. Jag tycker att det är mycket enklare att ha djur som man kan bära med sig vid behov. När vi skaffade hund, försökte folk att skrämma oss med hur mycket jobb det skulle vara. För mig är hundägandet "piece of cake" jämförd med hästägandet :)

Här ser ni mig och Uppis. Som ni kan se, är detta med att klä på sina djur något jag har fått hemifrån....

 

"Somewhere behind the rider you've become,
the hours of practice you've put in, & the
coaches that have pushed you, is the little girl
who fell in love with the sport and never
looked back. Ride for her."

 


Kommentarer
Postat av: Sara

Åh, vad glad jag blir att du tycker att vi har gått framåt. Tack! :)



Haha, ja det låter onekligen som att våra små pojkar påminner lite om varandra. Dessa bestämda små djur som helst vill göra som de själva vill. För oss verkar det hänga mycket på dagsformen. Vissa dagar vill han och andra dagar inte alls. Lite klurigt att lägga upp träning och tävling men ja, man får göra sitt bästa när man har lite annorlunda förutsättningar.



Ja, jag vill verkligen börja med rallylydnad. Himla synd bara att vi inte har någon på klubben som håller på med det. Vet inte riktigt var vi ska börja. Har ni provat rallylydnad något?

2011-05-25 @ 17:47:20
URL: http://livetmedtexas.wordpress.com/
Postat av: Elin

Vilken fin totto-häst =)

2011-05-26 @ 21:55:32
URL: http://fluffmonster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0