Sjukstuga

Vi har lite som en sjukstuga här hemma. Det är lite diverse förskyldningar, muskelvärk och andra ålderkrämpor som stör mig och husse, men det värsta av det hela är valpsjukan. Jo, inte valpsjuka hos Puff utan valpsjuka hos oss människor. Kan man sjukskriva sig från jobbet för att man måste stanne hemma för att hinna surffa på alla kennelsidor och spana in vad folk ha/ska ha för valpar?

Men förhoppningsviss ska det inte bli någon valp under det här året,
och förhoppningsviss inte under första halvåret av 2011 heller. Men samtidigt, man vet ju aldrig. Det har man iaf lärt sig att vad mer man planerar och väntar på "det perfekta tillfället" som gör livet alltid så att det finns alltid någon liten hinder framför. Så istället för att vänta på det perfekta tillfället får man väl ta och vänta på den perfekta valpen.

Men den perfekta valpen är ju en kapitel i sig. Nu råkar det vara så att vi redan har en skolboksexemplar av en perfekt valp här hemma. (jag t.ex värdesäter högt en valp som sover 8 timmar nätter redan vid 9 veckors ålder samt en valp som kan sova i sin bärväska mitt Stockholms julshopping helgen före julafton, utan att ens reagera att den är hemifrån, eller en valp som under sina första veckor hos oss åkte tåg upp till Dalarna med matte 1-2 ggr i veckan, en valp som var sockersöt och gosig som få). När vi skaffade Puff så hade vi inte så exact bild hurdan papillon vi ville ha. Jag visste att jag inte ville ha en rödvit eller allt för stor hund. Eller tik. Och en bläs skulle det vara. Men mycket mer än det visste vi inte vad vi skulle ha. Två år av hundägande och en del sittandes vid utställningsringar och att ha sett massor av olika typer av pappisar har satt sitt spår. Nu vet jag nog lite för exakt vad jag skulle vilja ha för hund. Det är även mycket större press för nr2:an. Jag menar, när Puff kom till oss var han lite av en "testexemplar". Vi visste att vi skulle ha en till, så det som Puff saknar, skulle vi kunna försöka hitta nr 2 som däremot har dem egenskapen. Men hur gör man då om 2:a saknar något man hade önskat sig? Att det ska blir hund nr 3 är högst osannolikt av praktiska skäl (och husse säger emot).

Jag tror att allt löser sig inom sin tid.
Man får väl alltid den perfekta valpen/hunden trots allt? Men att välja valp är en annan sak, men man måste ju välja uppfödare också. Jag vill ju gärna hålla mig fast vid "vår" uppfödare men samtidigt känner jag att jag måste ha ett back up-plan ifall hennes valpplaner inte går tidsmässigt ihop med mina valpplaner.  Som sagt, detta är inte så enkelt som man skulle kunna tro!

Men nu kommer killarna till sängen så jag antar att det är sovdags, God Natt

Så en liten sådan skulle man ju kunna skaffa igen. Vill ni höra en liten valpfakta om Puff: när han var pyttesmå och första dagarna här hemma, så han vågade knappt kommer ner från sin rosa Bia-bädd. Det var ju hela 10 cm högt liksom. Jo, då måste ni förstå hur pytteliten Puff var! Som ni ser har vi även vält ett litet bord för att täcka över ett eluttag - jag var helt söker att dummvalpen skulle slicka på den och bli grillad av el...Och kompostgaller. Puff fick ju sova i gallerhage då vi var rädda att han flytta sig under natten och att vi kliver på han när vi går upp. Nu visste vi iaf vart han var.

Kommentarer
Postat av: Posh Pooches [TÄVLA]

Vi efterlyser bilder pa Puff i sina Pinaholic hoodies :D

2010-10-11 @ 09:52:33
URL: http://poshpooches.blogg.se/
Postat av: Elin

Känner igen det där, valpsjuka..farlig sjukdom :)

2010-10-12 @ 18:22:30
URL: http://fluffmonster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0