Still alive

Det är nog dags för en uppdatering innan ni börjar undra vart vi har tagit vägen.

Jag hamnade i den klassiska fällan
, att bli dundersjuk precis när man har börjat på ett nytt jobb. Så urförkyld har varit veckas tema. Trött som sjutton och helt slut i kroppen när man väl kommer hem så det har inte hänt så mycket roligheter här.

Att jobba betyder dock bättre ekonomi vilket däremot innebär shopping. Och som ni väl vet så är Puff numera en agilityhund. Jodå, han har gått hela tre kurstillfällen nu så man kan faktiskt kalla han för det. Och på brukhundsklubben kan man inte ha tramsiga modehundskläder. Så vi hade inget val utan behövde shoppa lite. Igår åkte vi en sväng till Bromma Zoo och kom hem med laxolja, godis och....ett Back on Track-sommartäcke. Fattar ni att jag fick köpa storlek 23 för Puff? Jättekonstiga storlekar var det men ack så nöjd som jag är. Back on track-täcken är för mig ett sätt att förebygga skador. Jag är helt skadenojjig. Jag har ju planerat att ha Puff långt över 10 år till så man får ju vara rädd om hans lille kropp. 

Hur fungerar Back on Track då?
Det handlar ju om värmestrålning. På hemsidan står det såhär:

Back on Tracks led- och muskelskydd är alla tillverkade i funktionstextilier med värmereflekterande egenskaper. Textilien är en synergi mellan gammal kinesisk erfarenhet och modern vetenskaplig textilteknologi. Vid framställningen av polyester- eller polypropylentrådarna smälts keramiska partiklar in i trådarna. Egenskapen hos de keramiska partiklarna är att när de blivit uppvärmda av kroppsvärmen utstrålar keramiken en värme som träffar kroppen. Värmen som på detta sätt återreflekteras är en långvågig värmestrålning vilken är detsamma som långvågig infraröd strålning.

Det är väl belagt och dokumenterat att långvågig infraröd värmestrålning ökar blodcirkulationen. Den ökande blodcirkulationen i vävnaderna luckrar upp muskelspänningar och bidrar till ökad prestationsförmåga. Ett viktigt användningsområde är den skadeförebyggande effekt man får när skydden används inför träning och tävling.


Hur mycket huxflux det då är och hur mycket sanning det återstå att se. Men det värmer lite extra i själen att veta att man iaf gjort ett försökt att få hunden hålla sig frisk även när han tränas i relativt skadefyllt sport.

På tal om agility så går det hur bra som helt numera. Eller nu överdrev jag lite. Problemet är att Puff tycket att det är lite för roligt och kan börja springa helt hejdlöst runt banan (och andra banor och hälsa på de andra som försöker träna lydnad...). Så jag vågar inte ha honom helt lös vilket gör att det är rätt trassligt att träna. Men en vacker dag ska det bli bra. Det är tydligen bra att ha en supersnabb liten hund som kan svänga även i den tajtaste kurvorna utan att sakta ner och som vågar arbeta självständigt ifrån matten. Då att det tydligen är lite svårare att träna dom självständigare varianterna är en annan sak, men slutresultatet ska bli bra. Bara han slutar försvinna från banan. Nu har vi hunnit gå igen hopphinder, däck, rak och böjd tunnel, balanshinder (förutom gungan) och långhoppet samt slalom. Alla funkar, dock tycker Puff att det är lite besvärligt med däcket och vi har inte tränat så mycket på slalom. Vi får ta och införskaffa slalompinnar från Rusta så kan man ta en minislalomträning nästan dagligen. Balanshinderna är Puff stora favorit, han totalälskar dom :)

Men nej, jag skulle visst laga mat medans husse handlar. Jag får väl ta mig till köket då :)




Kommentarer
Postat av: Ira å Mio

:-) jaa jag vet, Bromma Zoo är livsfarligt, man kommer sällan därifrån utan massooorrr i påsarna skratt

2010-05-03 @ 21:11:35
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Ja usch det är hemskt xD! Vill ha snöfritt och väärme :D!

2010-05-04 @ 18:31:17
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Becca & Olga

Back on Track är grymt bra!

2010-05-08 @ 16:22:25
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Jag tyckte det var jätte mysigt, fick dock tvinga med husse som försökte slingra sig in i det sista xD!

2010-05-09 @ 17:34:52
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Ira å Mio

hur går det för er? vi har en ..vet ej vilken ras som är mer intreserad av att leka rymning och söpringa till de andra hundar och strunta i agilityhinder och kan inte vara lös men idag tredje tillfället gick det bra faktiskt, han kunde koncentrera sig på att göra sina hopp sen fångar matte honom snabbt vid slutet så han inte ska hinna rymma som vanligt, går framåt jag hoppas ni också lyckats så att ni kan ha lös... svårt med koppel lite traasligt också när det är tunnel etc.. vi kör med 3-6 hinder på raken så det blir besvärligt då med koppel, kom att tänka på er då.. :)

2010-05-09 @ 20:18:54
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Elin

Alltid kul med bättre ekonomi =)



Dessutom så är ju agility en sån superkul sport!

Måste själv börja ta mig i kragen och börja träna, har ett helt set hemma på landet men här i N-stan så går jag till BK-klubben oc tränar där.



2010-05-12 @ 20:23:44
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Ja precis, man känner ju sin vovve och ser ju på den om den blir trött eller så :).

2010-05-17 @ 20:17:13
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Jenny och Robert

Hej



Kul att se att ni börjat träna agility.. Jag tänkte börja det med halvbror Ace <3



kram

2010-05-18 @ 09:54:40
URL: http://papillonvalpar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0