Ovillkorslös kärlek

Det sägs att hundar älskar sin ägere helt ovillkorslöst och ger ut kärlek även när ägaren minst skulle tjäna det. Nu tycker jag att det finns inget ovillkorslös kärlek, varken hos människor eller hos fyrbenta. Jag menar, se bara Puff. Får han inget positivt utbyte för sin kärlek och att vara till lags så skiter han i det.

Eller om man nu ska prata om hundens vilja att vara till lags
och uppfylla sin ägarens vilja och detta skulle på något sätt vara självbelönande för hunden. Ehh... Inte hos oss i alla fall kan jag säga. Fast nu pratar vi dock om en hund som är officiellt något bortskämd. Under förra agility träningen la han bara av. Han ville inte hoppa. Leka med andra, gå på balans och springa på tunnel var ingen fara, han var glad och pigg, men över pinnar skulle han inte hoppa. Då kom vi tills tals om vi ställer krav på Puff hemma. Pinsamt värre. Nu är det inte så att Puff får vara helt sjövild hemma heller, men jag erkänner att han kommer undan det mesta. Vi har inte heller nånsins hårdtränat, varken lydnad eller tricks. Hur som helst, diagnosen blev att Puff inte är van att vi ställer krav på han och när det väl händer och det handlar nånting som han inte känner för att göra så lägger han bara av helt och håller. Så nu är det lite tuffare här hemma och vi är extrem noga med att komma med utbyte vid Puffs önskad beteende.

Nu ska jag förklara mig. Puff är inte helt omöjlig att jobba med, icke då. Vissa dagar är han helt underbar att jobba med. Dem dagarna som han vill. Vill han inte så ja, då är det mindre roligt. Och han kan totalvägra att göra saker och ting, med alla gram som finns i hans lilla knappt 3kgs kropp. Då hjälper inte varken godis eller favvoleksak. Så här ska vi nu jobba. Hur vi samarbetar även då när lille råttan inte själv känner för det? Eller snarare, får honom att vilja samarbeta även de gånger han tycker att det är något onödigt och tråkigt, men att han kan känna att han får något bra utav det. Vi jobbar, och jag har ingen tålamod. Tack gude gud för att vi har Husse. (på tal om ovillkorslös kärlek, honom behöver både jag och hunden som våran personlig tränare som ställer upp när tålamodet hos mig har tagit slut).


Så ovillkorslöst? Knappast!


Mina söta små killar :)

Hur är det hos er? Hur samarbetsvilliga vovvar ni har och hur ovillkorslösa de är?

Kommentarer
Postat av: Elin

Jaaa..jag är också lite skeptiskt..verkar som balsamet inte luktar så mycket, ska bli intressant att testa dem.

Sen ska det gula balsamet tydligen gå ut sortimentet har jag fått höra..

2010-05-25 @ 22:25:29
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Elwiz vill alltid träna, vad det än är, han blir så till sig att han inte vet vart han skall ta vägen så man får nästan börja med att göra lite "tänkar-övningar" först som att leta godis, innan vi börjar med lydnad/tricks. Han gör gärna saker utan godis eller belöning men det är ju inte alls med samma energi så det är väl, precis som du skrev, knappast självbelönande :p.

Sen är väl inte gosa det roligaste man kan göra här i världen, men då han vill så är det jätte mysigt, en stund.

Men ropar jag på honom och låter skitglad så blir han ju också helt till sig och ålar/kråmar sig.

Så ovillkörslöst, det är svårt men.. nja. Klart han älskar mig men han har ju fortfarande en egen vilja, kan man säga så haha? :D

2010-05-26 @ 12:27:17
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Denisa

Ja det låter jättekul. Säg till när det blir av då :)

Wilma är precis likadan... ibland vill hon sammarbeta men oftast måste man muta henne otroligt och ibland hjälper inte ens det. Vi måste också jobba på att motivera henne.. hon är alldeles egen lite för ofta.

2010-05-26 @ 16:30:41
URL: http://jahdeno.blogg.se/
Postat av: Alma

Har två hundar; Curly Coated Retriever och Storpudel.



Curlyn äger mig, och inte tvärtom. Han kommer till mig för att han avgjort att det var ett bra beslut, av mig. Han leker med mig för att han avgjort att han hade tråkigt och ville ha kul. Han talar om för mig hur länge vi ska träna, och när han är klar med träningen så går han bara ifrån mig. (ignorerar mig till miljonen!) Och sist men inte minst, vill min hund gosa så ger han mig tusen "chanser" att säga ja, säger jag nej 999 gånger, ja då lägger han bara tillbaka huvudet på mitt knä, för jag måste säga ja!

Pudeln, däremot.. What a suck up! Han fjäskar värre för mig än någon annan hund jag vet. Och behandlar mig för övrigt som ett barn som han måste hålla koll på. (Jag är snart 20 år)

Skäller jag på honom så är han genast där och ska visa att han är en duktig pojke, gråter jag så ska han visa att han minsann älskar mig och ska vi träna så ska han såklart visa vilken lyhörd liten pojke han kan vara!



But I love them, even on their worst days! <3

2010-05-26 @ 16:34:06
URL: http://missgrinch.blogg.se/
Postat av: Elin

K9 verkar knappt lukta något tycker jag..och det är väl det enda negativa jag kan finna med produkterna. Idag så blandade jag ut schampot med lite Pet Smothies just för luktens skull, lite mysigt vill man ju att dem ska dofta :)

2010-05-26 @ 20:29:21
URL: http://fluffmonster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0