Kungligt besök

Igår valde vi att besöka kungen i Drottningholm. Puff vars förfäder var hovhundar i det franska hovet trivdes som fisk i vatten i slottsträdgården. Och den lilla historienörden jag själv är trivdes jag minst lika bra.



Visste ni att Drottningholms lustslott byggdes 1580 av Johan III som ville bygga slottet åt sin drottning Katarina Jagellonica. Därifrån kommer även namnet, Drottningholm.  Men den 1500-tals slott brann ner i 1661 under Hedwig Elleonors ägarskap och byggdes om, dock sparades murarna och källarvalven från det gamla slottet. Drottningholm har under åren varit just vad det heter, slott för de kungliga damer. 1777 kom köptes slottet av Staten och Gustav III flyttade in. Sedan 1981 har slottet varit nyvarande kungafamiljens bostad.


Meningen var att vi skulle besöka Hundarnas Ö men innan det tog vi en sväng runt parken. Lille söta odjuret Puff hittade en annan odjur vid Kina Slottet som han fick posera med. Som ni ser tyckte den gula dragen också att det var varmt och flämtade med tungan, precis som Puff.



Kina slottet var en födelsedagsgåva till drottningen Lovisa Ulrica 1753. Den orginala trädbyggnaden ersättes dock ca 30 år senare med de nyvarande byggnader. Kina Slottet är en blandning mellan fransk rokoko och kinesiska/orientiska inslag som var det högsta trenden under 1700-talet.



Här poserar Puff och husse på Vaktältets trappa. Vakttältes byggdes 1777 av Gustav III då hans hov använde Kina Slottet flitigt och därför behövdes det vakthus nära slottet. Vakttältet är utformad som en romersk/grekisk soldattält. 

Men efter allt detta kultur kom vi fram till Hundarnas Ö. Ön får bättre betyg från mig än vad jag hade förväntat mig, mycket fräschade än vad jag hade trott. Till och med gräset var grönt och inte bränt till gult på grund av all hundkiss. Puff hittade sin livs kärlek, en schäfer tjej. Tyvärr var hans kärlek inte svarat, den stora tjejen märkte inte ens när Puff försökte uppvakta henne genom att slicka på hennes knäna... (enda han nådde upp till). Puff tyckte det var roligt på ön, första gången han var på ett rastgård. Dock fanns det ingen perfekt match för honom att leka med, men hängde duktig med dom andra lite större hundar (som inte ens märkte att lille Puff försöker hänga med dom...).

Även om våran utflytk inte slutade så trevligt då vi märkte att jag hade glömt mitt bankkort hem vilket betydde att vi inte hade några pengar alls med oss och kunde därmed inte fika i det urheta vädret och fick åka hem tidigare än planerat så kommer vi absolut besöka Hundarnas Ö flera gånger i framtiden.

Kommentarer
Postat av: Ira å Mio

ROLIGT ni kom iväg på utflykt till både slottet och hundöarna! Hihi så Puff e lite för liiiiten för att märkas av de stora, duktigt av honom att följa efter fast de inte märkte honom!



Ja det är jättefint där och stort, gott om plats så man behöver inte trängas precis!



Jaa jag tycker också vi ska styra upp nån träff. eftersom det är sommar kan jag ju vardagar också så det måste inte vara en helg!



Må så gott

2010-05-24 @ 20:48:25
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Becca & Olga

Så fiint!

Ja jag vet, har också svårt att lämna hunden i bilen när man är på affären eller i husvagnen medans man handlar på semestern eller någonstans!!

Men vad är det för människor som lämlästar andras hundar så, dt är så vidrigt!

2010-05-24 @ 21:00:37
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: Denisa

ÅÅh såg riktigt mysigt ut där. Häftigt att kungen och drottningen faktiskt bor där ^^

Vi kom aldrig iväg till någon "ny" utflyktsplats, men det får bli nästa gång solen tittar fram.

2010-05-25 @ 12:35:38
URL: http://jahdeno.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

En aktiv sällskapshund är det perfekta ordet :D! Vissa kan vara lite väl extrema med sina hundar, frågade runt lite på olika forum om hundraser jag kunde tänka mig för ett tag sen t.ex dobbermann, riesenschnauzer osv och på vissa lät det nästan som att hunden skulle riva hela huset om den inte fick "elit-träna" 6 dar i veckan.

Jag tror definitivt att elwiz skulle kunna leva sitt liv med att bara ligga på rygg och bli matad med köttbullar haha men jag vill att han skall leva ett hundrikt liv och det har han inget emot heller :D!

2010-05-25 @ 18:56:33
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Fiona, Maxi & Tindra

Ja, Drottningholm är fint! Verkar som att ni hade mysigt! :)



Kram!

2010-05-28 @ 13:24:26
URL: http://spoilme.blog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0