Vilken lördag

Igår spenderade vi stora delen av dagen på Inofficiell utställning i Sollentuna för att ladda inför nästa helgens Lilla Stockholm. Först stressade vi för att komma dit för att inte missa Puffs tur. Han hade nr 663 tror jag och ifall man hade en snabb domare som hålle sig inom 20-25 hundar i timmen riktlinjen så ville jag vara där tills 11.00. När vi väl kom dit så var det hund nr 625 i ringen. Så 25 hundar/ 2 timmar och vi visste att dagen skulle bli lång. Som pricken på i:t så hade vi glömt hem våra stolar, så jag var inte så bra humor när jag insåg att jag skulle behöva stå flera timmar.

Det roliga var att domaren var väldigt noggran och det blev mindre uppsatser som bedömning. Han forklarade även muntligt varför han tyckte som han tyckte. Sånt gillar jag! Det var även många papilloner anmälda med tanken på att det var inoff, hela fem hanar gick i vuxenklass (alla över 1år så även lille Puff 1,5 som på riktigt går som unghund fick vara vuxen igår). Puff blev även på hälsad av en isländsk uppfödaren som kände hans pappas uppfödare. Det är alltid kul att bli "igenkänd".

Men sedan kommer vi till det här med bedömningsport. Förra gången blev Puff den enda hanen med HP, den här gången blev han sist då han enligt domaren saknar tydligt könsprägel. Våran lilla sötnos då. Sedan gick han och lipade åt domaren också, vilket inte är så populärt :). Våran stora problem är dock just att gå i ringen och inte nosa, det gick relativt bra. Inte helt perfekt utan han "hänger" lite på kopplet vilket leder till att stegen blir lita korta men han ålade inte iaf  :). På bordet skötte han sig kalas som vanligt, dock när domaren först skulle ta på han så tittade Puff snabbt upp på mig. Då tröstade domaren honom och sa "matte ska vara kvar där, jag lovar att inte röva bort henne". Lilla mammas gullegris Puff. Men annars blev kritiken från domaren Patric Ragnarsson bra och innehåll inga konstigheter.

"Bra storlek. 1,5 år. Kunde ha lite mer tydligare könsprägel.
Välformat huvud som kunde vara lite mer maskulin.
Vackra öron som ramar in huvudet vackert.
Mörka fina ögon med lite ängsligt uttryck.
Står ibland med tunga ute. Bra bett och hals.
Tillräckliga vinklar fram och bak.
Välformad bröstkorg men lite kort bröstben.
Typiska sirliga ben. Bra pälskvalité.
Något lågt svansansättning, bra svansbåge.
Behöver bli säkrare på sig själv.
Rör sig med något korta steg. Välvisad."


När vi slutligen kom hem så sov vi allihopa
(till och med husse!) 5 timmar kvällssömn. När vi väl vaknade kl 22.00 så var det dags för våffelbak och film.



Kommentarer
Postat av: Ira & Mio

Tack! nos puss

2010-03-30 @ 11:11:18
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Becca & Olga

Olga är sådan också. Hon är inte förtjust i vanliga torra kex, som du sa Äckligt! Hon vill ha korv, ost, eller kyckling . Men dessa kexen verkade hon gilla trots att de var torra ;)

2010-03-30 @ 11:32:18
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Jag blev lite förvånad över skithögen faktiskt haha, elwiz har alltid sagt till enda sen han kom hem till oss att han vill ut (iallafall på morgonen) han kraffsar på mig o piper men nu hade han inte sagt ett knyst, vad jag vet iallafall.. jag kanske sovit så djupt haha!



Haha Puff då :D, ställer ni klockan då eller hur gör ni? :)

2010-03-30 @ 12:43:23
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Jag blev lite förvånad över skithögen faktiskt haha, elwiz har alltid sagt till enda sen han kom hem till oss att han vill ut (iallafall på morgonen) han kraffsar på mig o piper men nu hade han inte sagt ett knyst, vad jag vet iallafall.. jag kanske sovit så djupt haha!



Haha Puff då :D, ställer ni klockan då eller hur gör ni? :)

2010-03-30 @ 12:50:07
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Lyxigt med en hund som älskar sovmorgon, jag får gå upp runt 6.30-7.30 då vill Elwiz ut och han ger sig inte xD.

2010-03-30 @ 13:28:30
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Ja alla småhundar är ju bebisar och man får klappa dom hur som helst utan att fråga liksom :P. Räcker med att man tittar/ler åt någon som tittar på vovvarna så blir det liksom en automatiskt inbjudan till att dom får lov o klappa.. :P.

2010-03-31 @ 15:54:47
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Elin

Va roligt att ni ska ställa, kanske man hinner titta lite i eran ring också =)

2010-04-01 @ 19:22:45
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Elin

Hur gick det på Lilla Sthlm??

2010-04-04 @ 12:39:03
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Elin

Aj då, inte kul..



Jag stod vid eran ring men jag såg er inte..men jag såg er inte :( Jag är sämst på att känna igen folk, ska ni till Österbybruk??

2010-04-04 @ 19:45:31
URL: http://fluffmonster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0