På tal om fördomar

...så har vi varit på Kista Galleria idag, Puff iklädd i en rosa hoodie och sittandes i en magväska. Matte hade till och med en klänning på och högklackat på fötterna :) Vi var ute efter ett dopresent då jag och husse ska bli faddrar om några veckor. Vi hittade ingenting, med fick några bra ideér. Nu vet vi i alla fall vad presenten ska bli. Något som jag är total förälskad i, något om våra blivande barn ska ha massor av, något som är helt onödigt dyrt jämför med vad det egentligen är, något som sägs vara "statusprylar" för att mammorna ska tävla mot varandra med sina barn (fördomar?) något som är bara ett måste-ha. Jag ska avslöja vad det blev sedan, och jag lovar, ni kommer också att tycka precis som jag.

Jag har tänkt vidare på dessa olika fördomar kring hundar och deras ägare. Troligtviss är jag relativt passande i den bilden som folk har i huvudet när dom tänker en ung tjej som äger en pyttehund. Under vissa dagar iaf. Då snackar vi om högklackade (är man bara 164cm lång så måste man kunna gå i skyhöga klackar..), fejtnaglar, smink och framförallt: rosa & glitter. Sedan har jag även förkärlek till gulliga, alldeles onödiga och fördyra hundprylar. Och vi har ofta med oss lille bebisen (eller ursäkta mig, hunden) antingen på armen eller i magväska. Och jag totalälskar att spela mig in i rollen som "den äkta småhundsägaren" när jag ser att någon redan har en klar bild att jag är en sådan (då pratar man lite extra puttinuttibebis-språk med hunden, pratar om hundpyjamas och hundskor och hundparfym samt hur hemskt det är att hundarna blir smutsiga på promenaden och därför bär jag runt honom...) I verkligheten så är jag ju uppvuxen ute på landet med hästar och andra djur och skulle påstå att jag har relativt hälsosam bild i hund (och andra djur-)ägandet. Det var dom som ser oss på stan dom få gångerna vi orkar åka dit vet ju inte t.ex att Puff nästan varje dag (iaf när snön smälter och det finns några spår att gå på) springer lös i skogen. Att han ska börja agility som riktiga hundar. Att vi säger nej till honom och han visst har vissa regler här hemma (ibland iaf). Att han är ibland så smutsig att man verkligen funderar att skaffa ett sådant omtalat hundtvättmaskin. Att vi sällan tycker synd om honom när han själv tycker synd om sig själv (t.ex när han ska gå förbi en läskig hund som skäller, nixdå, då får man ingen skjuts av matte och husse utan man får ta sig förbi med sina alldeles egna ben - och få massa godis efteråt). Att Puff faktiskt lever ett hundliv fullt ut. 

Jag kan förstå vart fördomarna kommer ifrån.
Som sagt, jag passar ju in själv rätt bra också. Sedan har media spelat sin roll också och vi kan väl även tacka Paris Hiltons chihuahua-mode. Hundkläderna kan även vara lite avskräckande om man är en väldigt traditionell människa.

Själv har jag ju också en del fördomar
. Som den förmodligen mest typiska "kamphundar" (den här kategorin är lite luddig, jag räknar in alla hundar som jag tycker ser läskiga ut) är tillför att äta upp små hundar och barn"-fördom. Att brukhundsmänniskorna lever för sina hundar och toktränar varenda minut. Att dom som har utställningshund av en pälsras (minus pudlar som jag gillar) måste vara helt korkade - varför vill man ha en hund som har så långt päls att man inte ens kan se tån?. Att tanter äger små blandraser som är överviktiga. Att dom som har rescue-hundar från utlandet tror sig att vara bättre hundägare då dom har räddat en stackars själ. Och så vidare. Att jag har sett motsatser för det vad jag tror hjälper inte så mycket heller. Så därför ska jag inte klaga om för mycket att folk tror saker och ting om mig :).


Då undar jag:
Vilka fördomar finns kring din ras och hur ska den "typiska" ägaren ser ut?
Hur matchar du själv i den rollen?
Är dessa fördomar sanna?

Vilka fördomar har ni själva?




Kommentarer
Postat av: Marina

Det är kul med fördomar ibland, men okunskap är också både skadligt och dumt. Som jag skrev förut har jag erfarenhet av både en stor Rottweiler och liten Shetlands sheepdog. Ett exempel är när en pudel gjorde utfall mot min Rottis och ägarna bara ler..?? Tvärt om, då blir det panik. Bara attityden gör mig arg.Småhundar får uppföra sig sämre ,för det är ofta inget problem för ägaren att ändå släpa runt den i ett koppel, det är av naturliga själ svårare med en stor. Men generellt är det människor som saknar kunskaper, det är det som är felet!

Ha en bra kväll.

2010-03-21 @ 18:14:12
URL: http://gallerigavelin.blogg.se/
Postat av: Jimmie och Kingeling

Am cocker-ägare brukar ju vara "pälsfanatiska" utställningsmänniskor^^ nu är ju Kingen kortklippt med kläder, så jag sätts väll in i "hunden är en accesoar-gruppen. Självklart är det tråkigt att folk anser mig vara en "djurplågare" när jag går i stan o shoppar med Kingen. Om någon hade frågat istället för att säga en elak kommentar, kunde de ju fått reda på att jag (precis som du) tillgodoser Kingens fysiska- och psykiska behov...



Jag har nog mest fördomar mot "kamphundar".. Jag vet att det är ägarens fel o.s.v. men när man nästan varje gång man är i stan ser en "kamphund" dra som en galning i kopplet och morra och gläfsa åt allt o alla är det ju svårt att inte ha fördomar. Går jag med Kingen förbi en "kamphund" kortar jag alltid lite på kopplet, sorgligt nog. Inte ska det vara så att man ska behöva vara rädd när man är ute med sin hund...



bra inlägg :) kramar

2010-03-21 @ 22:23:46
URL: http://kingeling.blogg.se/
Postat av: Cissi

Ägare till min ras är tatuerade biffiga killar som har hunden som penisförlängare. hunden är farlig, äter barn och småhundar till frukost. en kamphund kan inte vara osäker eller ha vissa sociala problem som behöver tränas på. den är helt enkelt sjuk i huvudet, störd och livsfarlig. och framför allt: en kamphund låser käkarna.



inget av ovanstående stämmer alls. att vissa av dessa raser inte funkar med andra hundar kan stämma, är kaxiga och uppkäftiga, men det beror ju på terriermentaliteten. Jack russels m.m. är likadana, alla terrier beter sig som terriers. ;)



jag passar inte alls in som typisk ägare till en kamphund, tycker jag iaf. jag springer runt i skogen och lägger spår med snowjogging/gummistövlar på fötterna. hunden har ett vanligt tyghalsband och även sele ibland, ingen kedjestryp eller nithalsband. och framför allt tar jag hand om min hund och ser honom inte som en statussymbol. min hund, mitt ansvar.



mina fördomar riktas främst mot brukshundsägare och småhundsägare. brukshundsägare springer på BHK dagarna i ändå, tror att alla problem går att lösa med en kurs. småhundsägare som skaffar en liten söt vovve som de senare inte klarar av. få förstår att en liten hund också behöver stimulans. när hunden sen får problembeteende så gör det ju inget "för den är så liten och söt".

2010-03-22 @ 13:57:46
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: elisa

tänkte bara säga det där om kamphundar (pitbull, amstaff m.m.) det är ägarnas fel att hundarna är helt galna, jag hade också stööörsta fördommarna för dom raserna..tills en kompis skaffade en pitbull, den hunden var verklige jätte snäll men dock så var han ju 6månader.. och den hunden lekte alltid med min hund (som är en chihuahua) när jag hälsade på min kompis..valp som fullvuxen, det fick mig iallafall att se en annan bild på dom raserna..att det verkligen är ägarnas fel, inte hundarnas fel.

2010-05-14 @ 00:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0