Foderfråga!?


Vilken foder äter era hundar och framförallt varför?


Just nu äter Puff RC mini Beauty och som valp åt han RC mini puppy (tror att den heter). Fodret funkar liksom och Puff äter med den matlusten som han har, ibland töms skålen snabbt och ibland mindre snabbt. Pälsen är fin och magen mår bra. MEN. Man hör så mycket om just Royal Canin. Och det är sällan nåt positivt man hör. Så mycket olika fodersorter så man börjar ju misstänkar hur fasiken man hinner hålla koll på kvalitén på alla. Och den första ingrediensen på listan är majs. På grund av Puffs pyttesmå tänder skulle jag även vilja att han tuggar mer så lite större kulor än RC beautys pyttesmå blommformade kulor vore bra. Foderkostnaden för lille Puff är obefintligt liten så priset är inte avgörande.

Först kollade jag lite på Orijen. Massa fisk och nyttiga oljor samt hög proteinhalt, hela 40%. Och man kan läsa så mycket gott om det. Men proteinhalt på 40% känns väl lite för högt. Tänk på alla hudproblem och njursvikt man kan få av det. Men samtidigt det handlar ju om hundar, dom ska väl leva med kött typ. Inte lätt det här med foder. Men Orijen blir det inte iaf, även om smakpåsen gick ner i Puffs mage utan nån problem, trots de lite större kulorna.

Sedan hittade jag Acana. Med kyckling och fisk. Och med massa bra kritik som kan läsas i olika hundforum. Jag tror att det här ska vi prova. Den är lokalt tillverkat (visserligen i Kanada) Och tänka sig, kan det vara sant att jag har hittat en foder som känns bättre att ge till hunden. Är den någon där ute som har erfarenheter av Acana Adult?






Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag ger min tjej Royal Canin chihuahua, och jisses vad det är uppskattat =) Pälsen skiner, magen går utmärkt och hon mumsar i sig.



Kikade runt lite på det där som vet rekommenderade för små tänder. Tror det var Bucadog de syftade på, men jag ska dubbelkolla när jag är där och får det =)

2010-03-08 @ 11:01:33
Postat av: Jonna & Puff

Vi har en hel låda Bucadog här hemma Puff vägrar ens slicka på dom. Tråkigt nog.

2010-03-08 @ 11:03:39
URL: http://jonnax.blogg.se/
Postat av: Cissi

här är det Klass färskfoder som gäller. bättre för magen för min vovve och han älskar det. :)

2010-03-08 @ 13:32:40
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Foder är en ren djungel! Jag gillar både RC och Eukanuba men har även hört positivt om James Wellbelowed, Orijen och färskfoder. Dom flesta säger ju att man skall undvika all storts spannmål och leta foder med så lite spannmål som möjligt. Då utesluts väl både RC och eukanuba xD.

Men jag kör på det foder som deras magar mår bra av o tänker testa mig fram då elwiz blir vuxen, hoppas du hittar ett bra foder :)!

2010-03-08 @ 16:48:42
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Olga & Becca

Olga får Pro Plan och det fungerar bra både på henne och de andra!

Ett tag fick hon Orijen men det tyckte hon inte alls om, sen har jag hört att det slarvades en hel del med innehållsförteckningar osv under importen! Så vi slutade på det.Men man hör ju så mycket om olika foder så! Olga har tidigare gått på RC med och min förra gjorde det och det har också funkat!

2010-03-08 @ 19:43:51
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Ja en overall måste absolut införskaffas snarast! Både kläder och päls blir ju förstört av allt tvättande. Det är ju tur att man har kortbenta hundar för de flesta overaller är väl rätt korta i benen!

2010-03-08 @ 20:39:12
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Marina

Jag köper Royal till Hector, han är också billig i maten då han äter jätte lite. Undrar ibland om han äter för lite? Ska ta årliga sprutan i morgon, ska passa på att fråga veterinären då. Svårt att veta om det är ett bra foder eller inte?!

Ha en bra dag.

2010-03-10 @ 22:06:19
URL: http://gallerigavelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0