Sommarångest

Fatta att vi klagar på vinter när det är kallt och mörkt.
Då är det banne mig inte livsfarligt att gå ut och promenera i alla fall.

Jag hade någonlunda kommit över fästingångesten
och bestämt att Puff ska gå utan fästingskydd. Ännu har vi inte träffat ingen fästing. Kanske skulle man kunna köpa en sådan spray som man sprayar på hunden, kanske. Men det här med fästingar kommer vi nog att klara av.

Men igår på agilityn hörde jag att en pappis hade dött av en huggormsbett bara en mil ifrån oss samt att det ska finnas massor av huggormar iår. Denna lille pappisen hade blivit huggen av ormen och inom loppet av 15 min blivit så dålig att den var bortom räddning trots veterinärbesöket. Panik!

Idag har jag då pratat med veterinären,
inte minns om just kortisonen. Idag pratas det ju att flera hundar som har fått kortison dör efter huggormsbetet än dem som inte har blivit behadlade. Våran veterinär dock sa att det finns en diskussion där man misstänker att statistiken är något missvisande och kortisonens dålig rykte beror på att hundägare tror att kortison är mirakelmedel mot bettet och då dröjer det länge tid att komma in till veterinären jämför med de hundägare som åker illfart in till vetten då det inte har något att ge till hunden hemma. Vi diskuterade lite om just Puff:s vikt och kom fram till att blir han biten i nospartiet/kring halsen så har vi extremt bråttom då han är så liten. Så har vi då nånting att ge till honom som kan rädda hans liv medans vi försöker hinna till veterinären så känner jag att jag vill ha det till hands. Det är inte alltid den närmaste veterinären är öppen...Så nu väntar det lite kortison i apoteket som jag kan hämta upp.

Nu är det visserligen så att jag har sett kanske 1-2 levande huggormar i hela mitt liv  Så det känns att det finns en chans vi kommer överleva utan ormbet den här sommaren också.

Sugen på en ormpuss?

Kommentarer
Postat av: Anna, Baby Boo, Wilson & Tigger [TÄVLA]

Jag är så glad över att jag ännu inte, under åtta år här någonsin sett en orm här. Det är en av dom få sakerna som får mej att inte vilja flytta till ett varmare land hua Nu vet jag inte ens om det finns giftiga ormar här :S Man kanske ska ta sej ett snack med vetten i fall om att?

2010-06-07 @ 09:50:21
URL: http://poshpooches.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0