Hundförbud i Danmark

Nu är det då Danmark som har föbjudit 13 hundraser (samt blandraser med dessa raser i) som anses vara farliga. Att jag då har mina förutfattade meningar om vissa hundraser och har därmed inget emot att man förbjuder vissa raser. Det finns nog ingen större risk heller att papillon skulle hamna till listan över farliga hundar (eller visst, papillon kan skälla så att öronen spricker?).

Men hur ska man kunna övervaka sådana beslut?
Till exempel blandrasen? Det går väl inte (alltid) med säkerhet att fastställa vilka raser ligger bakom en fullvuxen blandras? Jag kan också förstå att man förbjuder ett ras som knappt ens finns i landet om man inte vill att denna typen av hunden ska införas (såsom olika ovtjarka-hundar) men hur kan man förbjuda en relativ stor ras (t.ex american staffordshire terrier).

Svenska kennelklubben har såklart uttalat sig och säger att sådant förbjud över farliga raser är inte aktuellt här i Sverige. Anledningar var bland annat att sådant massivt rasförbjud skulle drabba seriösa uppfödare, man kan inte med säkert alltid fastställa raser/rasblandningar, man kan inte säga att alla individer av viss ras är farliga utan det är indiduellt, samt att det finns massor av olika hundras som kan göra farliga av deras ägare vilket innebär att det blir svårt att fastställa vad är en farlig hund. Men igår fick jag veta att t.ex pitbull terrier är inte godkänt ras i Sverige. Vaddå inte? Det är väl hur stor ras som helst utomlands (jag tror att jag har tittar lite för mycket Ceasar) och det finns väl en och annan individ här också. Är det någon som kan förklara för mig varför pitbull inte är godkänt ras hos SKK? Eller är detta ett sätt där SKK vill föra "hundförbjud" i lika mjukare form?

Här kommer i alla fall listan över de förbjudna hundraser i Danmark
(inom parentes visas antal i SKK registrerade hundar de senaste tio åren):

pitbull terrier (registreras ej)
tosa inu (21),
american staffordshire terrier (2653)
fila brasileiro (85)
dogo argentino (459)
amerikansk bulldog (registreras ej)
boerboel (registreras ej)
kangal (0)
centralasiatisk ovtjarka (10)
kaukasisk ovtjarka (115)
sydrysk ovtjarka (33)
tornjak (1)
sarplaninac (24)

Vill du läsar hela artikeln och SKK:s uttalande så hittar du den här.


Kommentarer
Postat av: Patricia & Elwiz

Tror det var ihopslaget valpkurs med vardagslydnad för hundar som inte gått en kurs innan :)!

2010-04-07 @ 09:04:33
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0