Gay-svans i Älvsjö

Nu har vi överlevt dagen i Stockholmsmässa. Och vilken dag det var :)

Efter vi hade vaknat alldeles för tidigt (5.30 är inte mänskligt...) så var vi framme i Älvsjö strax efter 7.30 på morgonen. Bra att vara i tid, ifall det skulle bli problem med parkeringen. När vi kom, fick vi plats på "Y" och snart därefter kan jag tänka mig att hela parkeringshallen blev fullparkerad. Men vi hade tur iaf.

Det var också skönt att Puff skulle gå i första gruppen i ringen och vi kunde därför träna ett bra tag i ringen innan utställningen började. Puff tyckte att mattorna luktade helt otroligt gott, men helt plötligt började han gå hur bra som helst!  När det väl var dag så skötte han sig utmärkt, han brydde sig varken doften från mattan eller de andra hundarna som var båda framför och bakom honom. Så glad jag blev. På bordet skötte han sig bra som vanligt, men det gjorde inte matte. Jag hade alldeles för lite händer och alldeles för mycket som skulle göras i samma stund (lägga bort korv, hålla hund, inte trassla in i kopplet) så Puff visades nog inte på det bästa sättet på bordet. Suck.

Så vi fick en blå band med en helt ok kritik och ringsekreteraren förklarade att domaren Terry Nethercott från Stor-Britannien förmodligen menade att Puff måste växa till sig. Typiskt. Så lite besviken var jag väl, fast ändå supernöjd på lille hunden och hur han betedde sig. Och det där med en gay-svans, det kommer ur kritiken:

"Good head & expression. In excellent condition.
Needs more 2nd thigh. Tail rather gay & moved close in front"


På "typ och helhetsintryck" hade han fått krys på "mycket god".

Alltså, vet någon vad "behöver mer av andra låret" betyder? Och som ni ser, Puff har en glad svans :)




Jag tror inte att det är någon större idé att bjuda bilder från ringen eftersom alla är super mörka och hunden är en pytteliten vit prick mitt i bilden utan att man kan se så mycket :)



Men här ler Puff lite fint åt sin husse medans vi väntar på vår tur på bordet.

Det var jätte roligt att höra av en annan papillonuppfödare att Puff var väldigt lik sin far, Perlygates Tintin. Det är kul eftersom pappan är verkligen snygg. Sedan fick vi också höra det vanliga "han är söt som en troll"-kommentarer, vilket också är väldigt roligt.

Det blev dock inte så mycket shopping på mässan, jag hittade inget roligt. Så det blev en hel massa "natur"godis, reflex-väst från Boett, balsamspray från K9 och plommon-balsam från Espree.  

När vi väl kom hem var vi dö-trötta och sov en liten evighet. Nu ska jag börja kolla hur utställningsåret 2010 ser ut, det är meningen att vi ska ställa ut Puff lite i Finland också (två flugor i samma smäll, ställa ut hunden och träffa släkt). Det ska bli spännande. Men nu ska vi börja sikta mot jul först.

Och förresten, den juniorhane som kom först var en liten nätt hund. Precis som vår uppfödare hade misstänkt: brittiska domare hade ögat för det lite mindre hanar :)


Kommentarer
Postat av: Tintins matte

Hej!

Kul att det gick så bra för Puff, och komplimangen till 'pappa Tintin' tackar vi för. :-)

Kan meddela att han också var lite spinkig i sina 'tonår' och växte till sig när ungdomstiden var över.

2009-12-15 @ 10:52:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0