Hästtjejerna blivande chefer?

image8

Jag läste en intressant artikel på Aftonbladets websida "Cheferna finns på ridskolor"

http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1217106.ab

"Förmågan att samspela med hästen gör att ridning skiljer sig från andra fritidsintressen. Stalltjejerna tvingas visa var skåpet ska stå. Det utvecklar deras självbild som handlingskraftiga, modiga och tydliga, enligt en ny studie av Lena Forsberg vid Luleå tekniska universitet.

- Stallflickorna tycker att de står emot traditionella förväntningar på hur tjejer ska vara. De ser sig själva som ledare, säger Lena Forsberg.

Det är de kraftfulla djuren och det som hon kallar för diskursen i stallet som utvecklar tjejernas ledaregenskaper.

- Saker som händer med hästar, till exempel att de sliter sig lösa gör att tjejerna måste ingripa. Det är en farlig värld, unga tjejer måste ta befälet mot dessa stora djur, säger Lena Forsberg.

Hästtjejerna i studien beskriver sig som "obrydda" och lite tuffare än andra tjejer."


Så innerbär detta, att jag som har ridit hela mitt liv (dock inte så mkt på senaste åren när jag har bott i Sverige) ska bli chef i framtiden. Låter inte så illa :)

Jag har aldrig tänkt att ridning är direkt något farlig hobby eller att det skulle utveckla mina ledarkunskaper. Kanske för att jag står för nära, jag är ju uppvuxen med hästar, så jag kan inte se farligheten även om det har hänt så mycket under åren. Och det här med ledarkunskaper....där kan finnas någon sanning. Min lilla häst väger nästan 600 kg och det är inte direkt så roligt när han vill inte göra saker och ting som jag vill. När t.ex jag är ute o rider och han bara totalvägrar att gå framåt det är inte så himla mkt jag kan göra, utan att vara envis och inte få panik och bli rädd och försöka att lilla Uppis (som han heter) ger upp och istället för att hoppa och stutsa skulle han gå framåt.  Man kan ju inte direkt tvinga honom för att göra något han inte vill. Eller jo, det kan man visst, (som t.ex samband med veterinärbesök) men då är det lugnande sprutor som gäller.
 
Sedan det här att hästtjejerna står emot de traditionella förväntingar. Men är inte häster och ridning det mest tjejigaste hobby i världen typ? Det är ju så kuuul att shoppa hästgrejer, alla täcken ska matcha med varandra osv.. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0