Att släppa kontrollen

Dagens vill-ha är Leslie McDevitts bok "Släpp kontrollen lös- trygghet och självkontroll för din hund" Vi har inte en endaste hundbok här hemma (kan beror på att trots att jag älskar böcker, så hatar jag har böcker framme som del av inredning). Men den här boken verkar väldigt intressant. Någon som har läst denna?

Enligt canis.se är boken är särskilt lämplig för:

* Hundar som är osäkra eller inte klarar av att jobba okopplade i närheten
av andra hundar

* Hundar som lätt låter sig distraheras eller har problem med att koncentrera sig

* Hundar som är reaktiva eller lätt hetsar upp sig

* Hundar som är ängsliga eller stressade och "stänger av"

* Hundar som inte klarar av att kontrollera sina impulser när de är upphetsade


Vi har ju Puff som inte alltid är det enklaste att arbeta med. Han orkar koncentrera sig ca 5 min i taget, distraheras om allt och inget, kan bli tokvild när vi tränar och bara skuttar och hoppar runt om, och när han ledsnar så stänger han bara av. (Jag minns fortfarande när vi gick agility kurs och Puff bara satt på sin rumpa mitt i banan och vägrade flytta en endaste centimeter trots vi hade cirkus med godis och olika leksaker....) Han är väl långt ifrån en problemhund när det gäller träning, men det är mer vi människor som behöver inspireras.

I helgen tog vi fram slalompinnarna när vi var ute på gården, och det gick väl OK med tanken på att det var nångång i augusti som Puff senast såg de pinnarna. Och sedan har vi ju gungan, som Puff ännu inte klarar av helt själv utan vi behöver sakta ner farten neråt.



Kommentarer
Postat av: Alex & Theo

Har inte läst boken men det låter intressant.



Theo (& Ava)har fått en egen blogg besök den gärna!

2011-05-18 @ 18:18:52
URL: http://mylittlemonsters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0