1a kvartalet av 2011

Nu tycker jag att det är dags att återuppta bloggen. Husse har varit snäll och köpt en bärbara till mig (då han nog inte vill att jag ska använda hans ”stordator”).

 

Hur ska jag summera första kvartalet av 2011. Vi har nästan blivit med valp, testat nya hundsport, och är i en oändlig veterinärscirkus. Men annars har det inte skett något särskild.

 

Planen är att vi ska skaffa en hund nr2, en hund som jag kan ställa ut. I januari var ni väldigt nära att skaffa en liten fjärilsvalp, tills vi kom fram till att den inte känns som vår valp. Det var inte det samma som när vi fick Puff, där vi vid första träffen visste att han bara måste bli vår. Efter det har det varit valptorka, det födds verkligen inga valpar, där allt matchar: tiken, hanen, uppfödare. Mission impossible helt enkelt. Vissa dagar blir jag så trött på det här hela att vi kan bara gå på blocket.se och köpa en schäfer/tax-blandning (eller någon annan lika spännande coktail och då får det vara bra J Men vi fortsätter att leta efter en liten (helt trefärgat) med fin teckning, hane, som har snygga päron med fin päls och fina öronfransar.  Hur svårt kan det vara liksom!

 

Jag och Puff var med på en temadag om rallylydnad. På frukosten med alla deltagare var jag redan redo att ta min lilla pälsråtta och smita tillbaka hem. När vi skulle presentera oss, så visade sig att alla andra hade startad på lydnads III. Och jag har en hund som inte kunde kommandot ”ligg” Men kursen blev rolig, och rallylydnad verkar vara något för oss. Nu har vi även hårdtränat ”ligg” här hemma, och äntligen börjar Puff fatta vad det innebär, och framför allt att man kan lägga sig ner på magen även utomhus (och inte bara på en mjuk matta).

 

Veterinärscirkus… ja, det är nog bästa ordet att använda. Man ska inte oroa sig, det är inget fel på Puff. Rent fysiskt i alla fall.  Några månader sedan blev hans innekissandet helt hysterisk, han kissade hela tiden, överallt. Urinstenar eller problem med prostata var gissningar. 1a kissprovet visade blod och bakterie i kisset, men efter en veckas antibiotika var det borta. Dock var beteendet kvar.  Han har varit på ultraljud i Albano, men inget fel hittades då heller. Nu har vi precis tagit sista blodproven för att kolla alla värden på njurar, men ”risken” är att det kommer tillbaka utan lilla minsta avvikelse. Kissandet har blivit mycket bättre, men inte helt 100%. Men vi få se, kemisk kastration är något som har kommit upp hos veterinären… (och jag som hellre ha en kissande hund än hund som får en ullig päls…)

 

Så har vår 1a kvartal sett ut. Nu ser vi framemot sommaren och värmen. Kanske lite ledig tid skulle inte skada heller. Hundträning, sommarens mål är väl att Puffs ska lära sig det förbaskade slalomet, och vem vet, det vore ju kul om han lärde alla moment från rallylydnads nybörjarklass.

 

 


Kommentarer
Postat av: Anna Posh Pooches - Baby Boo Tigger Wilson -

Den finns kvar :D Hoppas ni mår bra allesammans!

2011-05-15 @ 12:31:31
URL: http://poshpooches.blogg.se/
Postat av: Elin

Nejmen! Elvis har en syster och hon heter Theo och bodde förrut i uppsala!! :)

2011-05-15 @ 19:34:29
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Elin

Om du träffar henne får du hälsa och berätta att storebrorsan är bra fet och bortskämd idag och hoppas allt är bra med lillesyrran :)

2011-05-15 @ 19:35:20
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Alex & Theo

Hej, Theo och Elvis är syskon och fyller som sagt 7år idag. Grattis!



Theo är i fin form och ska snart få en liten "syster" i form av blandrastiken Ava som vi ska hämta hem den 28 maj. Det är min bästa vän som har kullen.



Hoppas det är bra med dig och Puff (Och Weimar så klart). Och hälsa till Elin så gott..Fast det är sant jag kan ju kolla in på hennes blogg..det var ett tag sedan.

2011-05-15 @ 20:16:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0