Papillon & weight pulling

Jag har ju i några inlägg klagat hur folk inte fattar vitsen med långlinan. I Hundsport 1-2/1010 som kom hem idag finns ett artikel: Två nya sporter - en dålig och en bra. Artikeln handlar om de nya hundsporten, weight pulling (WP) och bollvallning och är skriven av Anders Hallgren som håller på med inlärningspsykologi och med mjuka inlärningsmetoder.

I alla fall, jag började tänka på Puffs linpromenader och WP. Det finns ju en del likheter. Eller mycket och mycket: en sele och nånting att dra efter. Så nu börjar jag vänta på den dagen när någon tror att Puff tränar weight pulling (med en lina som väger några gram...). Ja, kan ni tänka er en liten Puff som utövar detta "machosport för muskelfixerade med främst pit bull-hundar" sport. (citerat ur artikeln). Nja, Puff är nog ändå lite mer hopp och studs-typen än bodybuilder.

Jag kan ju absolut ingenting om WP. Inte den lilla minsta. Men i ärlighetens namn kan jag tycka att det ser lite otäckt ut (ja, här kan vi börja snacka om fördomar igen). Men nu ska vi komma ihåg att det finns folk som tycker att utställningar är rent djurplågeri också. Hur som helst, jag tror att artikeln kommer att skapa rätt så stort debatt i bloggvärlden då jag vet att många av där ute tränar WP. Debatter är ju alltid intressanta och kanska även vi andra lär oss något nytt.

Men som sagt, nu börjar jag vänta den dagen när någon kopplar ihop Puff:s linpromenader med WP - det kommer att bli en intressan diskussion :)

Kommentarer
Postat av: Elin

ååh nyfiken hur sitter armbandet?? gillade det starkt :)



ja, det skiljer ju mycket i priserna mellan kliniker och veterinärer.. sjukt dyrt ialf..

2010-02-09 @ 16:44:00
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Jasså? :D Jag skall köpa fler i Luleå, dom hade mer utbud där uppe med lite diamanter och sånt där :)!

Synd bara att hundhalsband inte hade en ring för dogtagen och en för koppelfästet. Är ju så lätt att man repar dogtagen, sen hade det varit snyggt om dogtagen kunde hänga i mitten vid bröstet istället för i nacken när man har koppel på.

2010-02-09 @ 21:48:11
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Fru Alfredsson & Wilda

Tjo :)

Tack, hon är ursött på bild med bitts som attan i verkligheten ^^



Och jag förstår absolut att man inte ska förstöra skidspår, jag visste däremot inte att det jag gick på var skidspår eftersom det bara var plattad mark. Men jag fick detta förklarat för mig på hundforum så nu vet jag att jag inte ska gå där mer :)



och din hund var inte så pjåkig den heller, jag gillar ditt inlägg om WP även om jag inte vet mkt om det.

2010-02-10 @ 10:53:45
URL: http://frualfredsson.blogg.se/
Postat av: Fru Alfredsson & Wilda

Ja, valptänderna är det vi bannar mest här i familjen :P Både händer, fötter och saker. ha ha! Men som tur är försvinner dom ^^ Ska ni ta bort dom hos veterinären? Låter hemskt läskigt, jag som är livrädd för min tandläkare :P

2010-02-10 @ 13:32:43
URL: http://frualfredsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

ja testet ska vi allt pröva på här hemma med:D

2010-02-10 @ 19:59:29
URL: http://linaabjornemalm.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Har han varit med om veterinärer som stuckit dåligt?



Jag tror nog husse ser framemot att få träffa Elwiz, han har hört så mycket gott om honom ^^,! Men det får nog bli jag som sköter alla kissrundor osådär men det gör inget, man är ju van nu haha :D!

Husse är ju mer för större hundar så jag kommer nog allt tvinga ut honom med vår nästa valp ;)!

2010-02-10 @ 20:41:00
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0